onsdag 6 november 2013

Måla kakel.

Ja nu är det ju så att jag har målat kaklet i vårat kök och många ha hört av sig och varit nyfikna på hur det gått, vad man ska ha för färg osv.
Det började med att jag gick till färgaffären och sa att jag skulle måla kakel. Så jag fick välja en färg och hon blandade den till mig. Ca 400 kr kostade grundfärgen, kakelfärgen och målartvätten. Så jag tycker inte alls att det var dyrt.

Först så skrubbade jag kaklet uta bara tusan, då förarbetet är mycket viktigt. Sen så tvättade jag det med målartvätt. Sen masering och sen är det bara börja.
Jag rollade två varv med den vita häftgrunden.
Så här såg kaklet ut innan jag började måla, typ aprikosfärgat och inte alls nåt jag gillade.
Efter ett varv med den vita färgen så såg det ut så hära.
Bara den vita färgen gjorde en stor skillnad.
Sen då jag målat den mintgröna färgen så sg det ut så hära :)

Vilken skillnad och det vart så ljust och fint!
Då ni målar så använd en pensel i fogarna och kanterna också en skumgummi roller.
Det blir finast yta med skumgummi roller.
 
Och på tal om måla så kan man faktiskt även måla plastskeppor på redahyllor. Denna hylla har jag köpt på fb och slipat och målar. Plastlådorna var inte mycket att hurra för så jag målade dom och gjorde lite decoupage på dom!
 

 


På sidan av hyllan hänger 2 favoriter :) mina cyklon vispar från Nils Johan. Den ena har kvar original kartongen.
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar